Mag. Thomas Wernbacher, MSc MA
Wissenschaftlicher Mitarbeiter - Zentrum für Angewandte Spieleforschung
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- Campus Krems, Trakt F, EG, 0.08
- Universität für Weiterbildung Krems
- Zentrum für Angewandte Spieleforschung
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Funktionen
Wissenschaftliche Mitarbeiter
Zur Person
Forschungsschwerpunkte:
- Positive Impact Games
- Gamification & Nudging
- Transfer Effects & Impact of Video Games
- Quantitative Medienforschung
- Sustainable Development Goals
- Mobilitätsforschung
Projekte (Auszug Forschungsdatenbank)
Laufende Projekte
Fair Play: Aufbau eines Innovationsnetzwerks zur Mobbing-Prävention für Lehrlinge
Projektzeitraum: 01.09.2024–31.08.2026
Projektverantwortung (Universität für Weiterbildung Krems): Thomas Wernbacher
Fördergeber: FFG
FROG - Future and Reality of Gaming 2024
Projektzeitraum: 01.04.2024–31.10.2025
Projektverantwortung (Universität für Weiterbildung Krems): Natalie Denk
Fördergeber: Bund (Ministerien)
Projektzeitraum: 01.06.2022–31.05.2024
Projektverantwortung (Universität für Weiterbildung Krems): Thomas Wernbacher
Fördergeber: FFG
Abgeschlossene Projekte
Selfi: Serious Learning Game für Inklusion
Projektzeitraum: 01.06.2022–31.05.2023
Projektverantwortung (Universität für Weiterbildung Krems): Thomas Wernbacher
Fördergeber: sonstige öffentlich-rechtliche Einrichtungen (Körperschaften, Stiftungen, Fonds)
Projektzeitraum: 01.03.2021–28.02.2023
Projektverantwortung (Universität für Weiterbildung Krems): Thomas Wernbacher
Fördergeber: FFG
Projektzeitraum: 01.09.2020–30.08.2022
Projektverantwortung (Universität für Weiterbildung Krems): Natalie Denk
Fördergeber: FFG
Projektzeitraum: 01.09.2019–31.08.2021
Projektverantwortung (Universität für Weiterbildung Krems): Thomas Wernbacher
Fördergeber: FFG
Projektzeitraum: 01.09.2020–31.08.2021
Projektverantwortung (Universität für Weiterbildung Krems): Thomas Wernbacher
Fördergeber: FFG
Projektzeitraum: 01.09.2020–31.08.2021
Projektverantwortung (Universität für Weiterbildung Krems): Thomas Wernbacher
Fördergeber: Unternehmen
Create Digital Games for Education
Projektzeitraum: 01.10.2017–30.08.2020
Projektverantwortung (Universität für Weiterbildung Krems): Natalie Denk
Fördergeber: EU
Förderprogramm: ERASMUS+
Projektzeitraum: 01.04.2018–31.03.2020
Projektverantwortung (Universität für Weiterbildung Krems): Thomas Wernbacher
Fördergeber: FFG
Förderprogramm: FFG - Mobilität der Zukunft
Projektzeitraum: 25.09.2019–01.12.2019
Projektverantwortung (Universität für Weiterbildung Krems): Thomas Wernbacher
Fördergeber: Private (Stiftungen, Vereine etc.)
Projektzeitraum: 01.03.2019–01.08.2019
Projektverantwortung (Universität für Weiterbildung Krems): Natalie Denk
Fördergeber: sonstige öffentlich-rechtliche Einrichtungen (Körperschaften, Stiftungen, Fonds)
Publikationen (Auszug Forschungsdatenbank)
Koenig, N.; Denk, N.; Pfeiffer, A.; Wernbacher, T.; Wimmer, S. (2023). Freedom | Oppression | Games & Play. University of Krems Press, Krems
Pfeiffer, A.; Krishna, N.; Denk, N.; Wernbacher, T. (2023). MEDIA, ARTS AND DESIGN (MAD) ANTHOLOGY II: MAD Pandemic: Stories of Change and Continuity during the COVID-19 Crisis. University of Krems Press, Krems
Wernbacher, T.; Helin; J.; Pfeiffer, A.; Dingli, A. (2023). Das Metaverse aus technischer, soziologischer und ökologischer Sicht: Chancen und Herausforderungen im Kontext der Medienbildung. Medienimpulse, 61: 1-27, Bundesministerium für Bildung, Wissenschaft und Forschung
Wernbacher, T.; Pfeiffer, A. (2023). Kinder im Metaverse: Wie VR, NFTs und Games das Lernen und Spielen revolutionieren. medienconcret, 1.23: 42-25, Deutsches Kinder- und Jugendfilmzentrum (KJF)
Wernbacher, T.; Platzer, M.; Seewald, A.; Winter, T.; Wimmer, S.; Pfeiffer, A. (2023). Green eCommerce. IEEE 9th International Conference on Computing, Engineering and Design (ICCED), 9: 1-6, IEEE
Wernbacher, T.; Wimmer, S.; Denk, N.; Kraus, C.; Mittmann, G.; Pfeiffer, A. (2023). Hygiene in the Course of Time: A Serious Adventure Game on the Topic of (Hospital) Hygiene. INTED2023 Proceedings, 17: 1315-1322, IATED
Häfner, P.; Wernbacher, T.; Pfeiffer, A.; Denk, N.; Economides, A.; Perifanou, M.; Attard, A.; DeRaffaele, C.; Sigurðardóttir, H. (2023). Limits and Benefits of Using Telepresence Robots for Educational Purposes. Auer, M.E., Pachatz, W., Rüütmann, T., Learning in the Age of Digital and Green Transition. ICL 2022. Lecture Notes in Networks and Systems: 23–33, Springer, Cham., Schweiz
Pfeiffer, A.; Koenig, N.; Wernbacher, T.; Bezzina, S.; Dingli, A.; Vella, V. (2023). A PROPOSAL FOR CATEGORIZING GAME-BASED ASSESSMENT METHODS. iated DIGITAL LIBRARY, 17th International Technology, Education and Development Conference: 1323-1329, iated DIGITAL LIBRARY, Digital
Millonig, A.; Wernbacher, T.; Pfeiffer, A.; Wimmer, S.; Kraus, C.; Platzer, M.; Kaltenegger, S.; Getzinger, G.; Häller, F.; Mayer, J. (2023). Carbon Diet: Opportunities for a climate-friendly level of mobility through the definition of fair individual mobility budgets. Wirtschaftskammer Niederösterreich, 2023
Wimmer, S.;Wernbacher, T. (2023). Green eCommerce - Lerne spielerisch die Grundlagen nachhaltiger Logistik kennen. Sonderausstellung "Energiewende? Schaffen wir!", Technisches Museum Wien
Wimmer, S.;Wernbacher, T.;Kraus, C. (2023). Serious Learning Game für Inklusion - Selfi.
Perifanou, M.; Economides, A. A.; Häfner, P. and Wernbacher, T. (2022). Mobile Telepresence Robots in Education: Strengths, Opportunities, Weaknesses, and Challenges. In: Educating for a New Future: Making Sense of Technology-Enhanced Learning Adoption, Proceedings of EC-TEL 2022, 17th European Conference on Technology-Enhanced Learning, 17: 573-579, Berlin
Titze, S.; Sowannry E.; Kniely, S; Gumhold, V.; Andreas, F.; Maria. R.; Platzer, M. and Wernbacher, T. (2022). The promotion of walking through nudging. Evaluation of the app „Time2Walk‘‘. European Journal of Public Health, 32: https://doi.org/10.1093/eurpub/ckac095.122
Koenig, N.; Denk, N.; Pfeiffer, A.; Wernbacher, T. (Hrsg.) (2022). The Magic of Games. Edition Donau-Universität Krems, Krems
Bezzina, S.; Dingli, A.; Pfeiffer, A.; Wernbacher, T. (2022). GAME DESIGN FOR TEACHING, LEARNING AND ASSESSMENT. In: iated digital library, ICERI2022 Proceedings: 2805-2808, iated digital library, Online
Bezzina, S.; Pfeiffer, A.; Dingli, A.; Wernbacher, T. (2022). ENHANCING DIGITAL ASSESSMENT THROUGH ARTIFICIAL INTELLIGENCE. In: iated digital library, EDULEARN22 Proceedings: 9339-9344, iated digital library, online
Pfeiffer, A.; Denk, N.; Wernbacher, T.; Bezzina, S.; Vella, V.; Dingli, A. (2022). Two novel use-cases for non-fungible tokens (NFTs). In: Academic Conferences International Limited, European Conference on Cyber Warfare and Security (proceedings): 214-222, Academic Conferences International Limited, Reading, UK
Pfeiffer, A.; Wernbacher, T.; Dingli, A.; Montebello, M. (2022). EMBRACING THE SUSTAINABLE DEVELOPMENT GOALS THROUGH CREATIVE ARTS: A GLANCE AT THE MINI GAMES DEVELOPED. In: iated digital library, INTED2022 Proceedings: 8525-8531, iated digital library, online
Pfeiffer, A.; Wernbacher, T.; König, N.; Denk, N.; Vella, V.;Dingli, A. (2022). Blockchains, Kryptowährungen, Utility-Token, NFTs und das Metaverse: Eine Einführung für den Bereich der Cyberkriminologie. In: Springer VS Wiesbaden, Handbuch Cyberkriminologie: 1-36, Springer VS Wiesbaden, Deutschland
Häfner, P.; Wernbacher, T.; Pfeiffer, A.; Denk, N.; Economides, A.; Perifanou, M.; Attard, A.; DeRaffaele, C. and Sigurðardóttir, H. (2022). Limits and benefits of using telepresence robots for educational purposes. Proceedings of the ICL2022 "Learning in the Age of Digital and Green Transition”, 25th International Conference on Interactive Collaborative Learning and 51st International Conference on Engineering Pedagogy, 51: -, Springer
Vorträge (Auszug Forschungsdatenbank)
Green eCommerce
IEEE 9th International Conference on Computing, Engineering and Design (ICCED), 07.11.2023
Mobbing anders Angehen
Antenne Steiermark, 31.05.2023
Hygiene in the Course of Time: A Serious Adventure Game on the Topic of (Hospital) Hygiene
International Technology, Education and Development Conference (INTED 2023), 08.03.2023
Opportunities for a Climate-Friendly Level of Mobility Through the Definition of Fair Individual Mobility Budgets
4th European Conference on the Impact of AI and Robotics, 02.12.2022
E-MINT: A Gamified App for Empowering Parents in Their Role as STEM Gatekeepers
9th European Conference on Social Media, 12.05.2022
TRINE: Telepresence Robots in Education
INTED2022, 07.03.2022
Carbon Diet
Media, Arts and Design Conference, 08.12.2021
Cycle4Value: a Token-based Incentive System to Promote Cycling
REAL CORP 2021, 08.09.2021
Can Gamification be Used for Spatial Energy Data Collection?
REAL CORP 2021, 08.09.2021
TEACHING FINANCIAL LITERACY AROUND THE TOPIC OF GAMES: A CASE STUDY
13th International Conference on Education and New Learning Technologies (EDULEARN21), 06.07.2021
LESSONS LEARNT FROM THE USER JOURNEY OF WELL-KNOWN DIGITAL GAMES FOR THE DEVELOPMENT OF EDUCATIONAL SOFTWARE
13th International Conference on Education and New Learning Technologies (EDULEARN21), 06.07.2021
THE USE OF BLOCKCHAIN TECHNOLOGIES TO ISSUE AND VERIFY MICRO-CREDENTIALS FOR CUSTOMISED EDUCATIONAL JOURNEYS: PRESENTATION OF A DEMONSTRATOR
13th International Conference on Education and New Learning Technologies (EDULEARN21), 05.07.2021
STEAM EDUCATION MEETS EXERCISE: INTRODUCING THE RUN CHALLENGE PROJECT IN THE MIDST OF THE COVID-19 CRISIS.
13th International Conference on Education and New Learning Technologies (EDULEARN21), 05.07.2021
On the use of Blockchain Technologies and Digital Identity to Safeguard and Verify the Integrity of Source Material.
8th European Conference on Social Media (ECSM 2021), 01.07.2021
Use of Blockchain Technologies Within the Creative Industry to Combat Fraud in the Production and (Re)Sale of Collectibles.
20th European Conference on Cyber Warfare and Security (ECCWS 2021), 24.06.2021
Peer2Peer Communication via Testnet Systems of Blockchain Networks: A new Playground for Cyberterrorists?
20th European Conference on Cyber Warfare and Security (ECCWS 2021), 24.06.2021
ADAPTIVE LEARNING AND ASSESSMENT: FROM THE TEACHERS’ PERSPECTIVE
15th International Technology, Education and Development Conference, 08.03.2021
Game! Crime? The Shadow Economy Around Digital Games as a Playground for Cybercrime.
16th International Conference on Cyber Warfare and Security ICCWS 2021, 25.02.2021
What Role can Blockchain-Based Digital Identities Play to Counteract (Cyber)Crime in Relation to Assessment Results and Credentials in the Educational Sector? A Glimpse Into the Future.
16th International Conference on Cyber Warfare and Security ICCWS 2021At: Tennessee Tech University, 25.02.2021
The use of Blockchain-Supported Reward Systems for Knowledge Transfer Between Generations
21st European Conference on Knowledge Management - ECKM 2020, 04.12.2020