Zur Person

Forschungsschwerpunkte

  • Führung und Management von Hochschulen - Ansatzpunkte der Führung und Veränderungsmanagement sowie Organisationsentwicklung
  • Weitertbildungsmanagement - Strategisches Management in der wissenschaftlichen Weiterbildung und dessen Auswirkungen auf die Organisation
  • Real Time Hochschule - Veränderungen der Geschäftsprozesse durch den Einsatz neuer Technologien an Hochschulen. Potentiale, Herausforderungen und Grenzen der IT-vismus an Hochschulen.
  • Student Relationship Management - Einsatzpotentiale von Customer Relationship Management in der wissenschaftlichen Weiterbildung (Promotionsthema)
  • Dritte Mission - Darstellung, Messung und Weiterentwicklung von Services der Hochschulen

Berufliche Laufbahn an der Universität

seit 2016 Vorsitzender des European Higher Education Society (EAIR)
seit 08.2011 Akademischer Leiter des Erasmus Mundus Master Programms Master in Research and Innovation in Higher Education
seit 02.2007 Leiter das Zentrums für Bildungsmanagement und Hochschulentwicklung, Donau-Universität Krems
2006-2008 Programme Direktor der Europäischen Summer Schools “ Higher Education Management and Regional Development”
2005-2014 Lehrgangsleiter „Hochschul- und Wissenschaftsmanagement MSc" an der Donau-Universität Krems
09.2007–09.2008 Leiter der Geschäftsstelle der Danube Rectors’ Conference
10.2002–08.2005 Lehrgangsleiter des internationalen Master Programmes “Telematics Management“ in Kooperation mit der Donau-Universität Krems und Technological Education Institutions of Piräus und Patras in Griechenland
05.2000–08.2005 Lehrgangsleiter „Telematics Management MAS" am Zentrum Telematik der Donau-Universität Krems

Tätigkeiten in der Lehre

seit 2002 Lehrender an der Donau Universität Krems, Department für Weiterbildungsforschung und Bildungsmanagement
2007 - 2012 Lehrender an der Westungarischen Universität, Wirtschaftswissenschaftliche Fakultät Sopron, Ungarn
2010 SS Lehrender an der Universität Novi Pazar, Serbien
2007 - 2009 Erasmus Lehrendenmobilitäten an der South-West University Blagojevgrad, Bulgarien
2009 SS Erasmus Lehrendenmobilät an der Szécheny István Universität, Györ, Ungarn
2008 WS Gastwissenschaftler am International Centre for Higher Education Management, University of Bath, UK

Wissenschaftliche Positionen

  • Mitglied des Executive Committee von EAIR - The European Higher Education Society
  • Mitglied Programmkomitee “International Conference of Education, Research and Innovation” (ICERI 2009)
  • Member of the Scientific Committee “ Intercultural Exchanges in the Age of Globalization”, Center for Philological and Intercultural Research, University Sibiu (2014)

Herausgeberschaften und editorische Mitarbeit an Zeitschriften

  • Editor „Working Papers in Higher Education Studies“ , www.wphes-journal.eu
  • Schriftleiter “Zeitschrift für Hochschulrecht, Hochschulmanagement und Hochschulpolitik ”, Verlag Österreich
  • Mitherausgeber “The International Scientific Journal of Management Information Systems”, Universität Novi Sad, Universität Bratislava
  • Peer Reviewer in Zeitschriften
  • Higher Education Policy, Palgrave Macmillan
  • Tertiary Education and Management, Routledge
  • European Journal of Higher Education, Routledge
  • The International Journal for Innovation Research, Commercialization, Policy Analysis and Best Practice, eContent Management Pty Ltd

Mitgliedschaften in wissenschaftlichen Gesellschaften

  • seit 2007 The European Higher Education Society (EAIR)
  • seit 2007 Arbeitskreis Wissenschaftsmanagement, Stifterverband der Deutschen Wirtschaft
  • seit 2008 Society for Research into Higher Education (SRHE)
  • seit 2008 Consortium of Higher Education Researchers (CHER)

Audit und Gutachtertätigkeiten

  • Mitglied der Vergabekommission Fellowship Programm des Stifterverbands der Deutschen Wirtschaft
  • Mitglied des IREG (Observatory on Academic Ranking and Excellence) Audit Teams beim CHE Ranking Audit
  • Mitglied des FINHEEC (finnische Akkreditierungsagentur) Audit Teams beim Audit der University of Applied Sciences Jyväskylä, Finnland
  • Mitglied des SKVC (litauische Akkreditierungsagentur) Audit Teams beim Audit von Mykolas Romeris Universität in Vilnius, Lithauen
  • Mitglied des RS HEAA (Akkreditierungsagentur der Republik Serbska in Bosnien und Herzegovina) Audit Teams beim Audit des Banja Luka College

Projekte (Auszug Forschungs­datenbank)

Laufende Projekte

European Research and Transfer Management

Projektzeitraum: 15.10.2022–15.10.2024
Projektverantwortung (Universität für Weiterbildung Krems): Attila Pausits
Fördergeber: sonstige öffentlich-rechtliche Einrichtungen (Körperschaften, Stiftungen, Fonds)

Zu Favoriten hinzufügen

INTERNATIONAL WORK BASED LEARNING IN HIGHER EDUCATION

Projektzeitraum: 28.02.2022–30.04.2024
Projektverantwortung (Universität für Weiterbildung Krems): David Friedrich James Campbell
Fördergeber: EU

Zu Favoriten hinzufügen

APIKS Austria – The Academic Profession in the Knowledge-Based Society

Projektzeitraum: 01.04.2020–31.12.2023
Projektverantwortung (Universität für Weiterbildung Krems): Attila Pausits

Zu Favoriten hinzufügen

Research and Innovation in Higher Education (2018-1688)

Projektzeitraum: 01.09.2018–31.08.2025
Projektverantwortung (Universität für Weiterbildung Krems): Attila Pausits
Fördergeber: EU
Förderprogramm: ERASMUS+

Zu Favoriten hinzufügen

Abgeschlossene Projekte

Erhebung und Analyse der Auswirkungen der gesetzten Maßnahmen zur Weiterentwicklung sowie Empfehlungen zum qualitativen Ausbau der Doktoratsausbildung an öffentlichen Universitäten

Projektzeitraum: 11.11.2022–31.10.2023
Projektverantwortung (Universität für Weiterbildung Krems): Attila Pausits
Fördergeber: Bund (Ministerien)

Zu Favoriten hinzufügen

Sonderauswertung für das „Projekt Stärkung der Humanressourcen für Wissenschaft und Forschung in Österreich“

Projektzeitraum: 04.09.2023–30.10.2023
Projektverantwortung (Universität für Weiterbildung Krems): Attila Pausits
Fördergeber: Sonstige

Zu Favoriten hinzufügen

Steering Higher Education for Community Engagement (SHEFCE)

Projektzeitraum: 01.09.2020–31.08.2023
Projektverantwortung (Universität für Weiterbildung Krems): Attila Pausits
Fördergeber: EU

Zu Favoriten hinzufügen

Meta-Kompetenzen für unvorhersehbare Situationen in komplexen Umgebungen

Projektzeitraum: 01.05.2021–30.04.2023
Projektverantwortung (Universität für Weiterbildung Krems): Lukas Zenk

Zu Favoriten hinzufügen

Sonderauswertung „APIKS“ Academic Profession in the Knowledge Society

Projektzeitraum: 01.04.2022–31.07.2022
Projektverantwortung (Universität für Weiterbildung Krems): Franziska Lessky
Fördergeber: Sonstige

Zu Favoriten hinzufügen

Internationale Beispiele innovativer Hochschulkonzepte

Projektzeitraum: 01.09.2021–30.09.2021
Projektverantwortung (Universität für Weiterbildung Krems): Attila Pausits
Fördergeber: Bund (Ministerien)

Zu Favoriten hinzufügen

Distance Learning an den österreichischen Hochschulen im Sommersemester 2020 und Wintersemester 2020/21

Projektzeitraum: 01.03.2021–31.05.2021
Projektverantwortung (Universität für Weiterbildung Krems): Attila Pausits
Fördergeber: Bund (Ministerien)

Zu Favoriten hinzufügen

Symposium Validierung von non-formalem und informellem Lernen an Hochschulen

Projektzeitraum: 25.02.2021–26.03.2021
Projektverantwortung (Universität für Weiterbildung Krems): Thomas Pfeffer

Zu Favoriten hinzufügen

Learning and Innovation Spaces for Continuing Education

Projektzeitraum: 01.02.2019–31.01.2021
Projektverantwortung (Universität für Weiterbildung Krems): Christina Ipser
Fördergeber: Sonstige

Zu Favoriten hinzufügen

SUSTAINABLE QUALITY ENHANCEMENT IN HIGHER EDUCATION LEARNING AND TEACHING. Integrative Core Dataset and Performance Data Analytics

Projektzeitraum: 01.09.2017–30.11.2020
Projektverantwortung (Universität für Weiterbildung Krems): Attila Pausits
Fördergeber: EU
Förderprogramm: ERASMUS+

Zu Favoriten hinzufügen
Mehr laden
von

Publikationen (Auszug Forschungs­datenbank)

Zenk L.; Pausits A.; Brenner B.; Campell D.F.; Behrens D.A. Stöckler E.M.; Oppl St.; Steiner G. (2024). Meta-competences in complex environments: An interdisciplinary perspective. Thinking Skills and Creativity, 101515: https://doi.org/10.1016/j.tsc.2024.101515

Pausits, A.; Fellner, M.; Gornik, E.; Ledermüller, K.; Thaler, B. (2023). Uncertainty in Higher Education. Hochschulen in einer von Volatilität geprägten Welt. Waxmann, Münster, New York

Fellner, M; Pausits, A.; Reisky, F. (2023). Technology transfer and innovation in higher education governance: comparing conceptual understandings displayed by university performance agreements over time. In: Carayannis, E. G.; Grigoroudis, E.; Campbell, D. F. J.; Katsikas, S. K., The Elgar Companion to Digital Transformation, Artificial Intelligence and Innovation in the Economy, Society and Democracy: 308-325, Edward Elgar Publishing Limited, Cheltenham

Heidenwolf, C.; Riesinger, K.; Fellner, M.; Pausits, A. (2023). Collaborative Policymaking. Bringing Together Evidence and Expertise in Policymaking towards Recommendations. In: Broucker, B.; Milsom, C.; Calleja, J.; O'Hara, M., Accelerating the Future of Higher Education: 100-113, Brill, Leiden

Pausits, A.; Fellner, M.; Gornik, E.; Ledermüller, K.; Thaler, B. (2023). Hochschulen in einer von Volatilität geprägten Welt. Exemplarische Beiträge aus Hochschulforschung und Praxis. In: Pausits, A.; Fellner, M.; Gornik, E.; Ledermüller, K.; Thaler, B., Uncertainty in Higher Education. Hochschulen in einer von Volatilität geprägten Welt: 7-18, Waxmann, Münster, New York

Pausits, A.; Oppl, S.; Schön, S.; Fellner, M.; Campbell, D.F.J.; Dobiasch, M. (2023). Emergency and innovation: the impact of state-of-emergency on innovative educational practices during the Covid-19 pandemic. In: Carayannis, E. G.; Grigoroudis, E.; Campbell, D. F. J.; Katsikas, S. K., The Elgar Companion to Digital Transformation, Artificial Intelligence and Innovation in the Economy, Society and Democracy: 348-374, Edward Elgar Publishing Limited, Cheltenham

Reisky, F.; Geppert, C.; Pausits, A. (2023). Higher Education Governance in Austria. Academics’ Perception of Institutional Governance and Management Practices. In: Broucker, B.; Milsom, C.; Calleja, J.; O'Hara, M., Accelerating the Future of Higher Education: 30-45, Brill, Leiden

Fellner, M.; Karieva, M.; Pausits, A. (2023). Action Plan for Community Engagement at the University for Continuing Education Krems. University for Continuing Education Krems, Krems

Geppert, C.; Pausits, A. (2023). Gender und Hochschulkarrieren: Sonderauswertung für das Projekt „Stärkung der Humanressourcen für Wissenschaft und Forschung in Österreich“. University of Krems Press, Krems

Barbato, G.; Bugaj, J.; Campbell, D.F.J.; Cerbino, R.; Ciesielski, P.; Feliks-Dlugosz, A.; Milani, M.; Pausits, A. (2022). Performance indicators in higher education quality management of learning and teaching: lessons from a benchlearning exercise of six European universities. Quality in Higher Education, 28/1: 82-105

Fellner, M.; Pausits, A.; Pfeffer, T.; Oppl, S. (2022). Validierung und Anerkennung non-formal und informell erworbener Kompetenzen an Hochschulen. Rahmenbedingungen, Erfahrungen und Herausforderungen.https://www.waxmann.com/waxmann-buecher/?no_cache=1&tx_p2waxmann_pi2%5Bbuch%5D=BUC127957&tx_p2waxmann_pi2%5Bac. Waxmann, Münster, New York

Pausits, A.; Geppert, C.; Lessky, F.; Campbell, D. F. J. (2022). Internationale Beispiele innovativer Hochschulkonzepte, Darstellung von Konzepten zu Lehre, Curriculum und Studienzulassung/Studienrekrutierung. Edition Donau-Universität Krems, Krems

Fellner, M.; Pausits, A.; Pfeffer, T.; Oppl, S. (2022). Herausforderungen und Chancen bei der Gestaltung von Anerkennungs- und Validierungsverfahren an Hochschulen. In: Fellner, M.; Pausits, A.; Pfeffer, T.; Oppl, S., Validierung und Anerkennung non-formal und informell erworbener Kompetenzen an Hochschulen. Rahmenbedingungen, Erfahrungen und Herausforderungen: 9-22, Waxmann, Münster, New York

Fellner, M.; Rusu, A. S.; Pausits, A (2022). Facets of Service Learning in Higher Education: A cross-case analysis of diverging conceptualisations. In: Sengupta, E.; Blessinger, P., Role of Education and Pedagogical Approach in Service Learning: 95-112, Emerald Publishing Limited, Bingley

Keser Aschenberger, F.; Pausits, A. (2022). Possible future scenarios of non-formal and informal learning in relation to recognition and validation of prior learnings. In: Fellner, M.; Pausits, A.; Pfeffer, T.; Oppl, S., Validierung und Anerkennung non-formal und informell erworbener Kompetenzen an Hochschulen. Rahmenbedingungen, Erfahrungen und Herausforderungen. 259-272, Waxmann, Münster, New York

Pausits, A. (2022). Validierung 2030 – Thesen zur erfolgreichen Implementierung an Hochschulen in der Zukunf. In: Fellner, M.; Pausits, A.; Pfeffer, T.; Oppl, S., Validierung und Anerkennung non-formal und informell erworbener Kompetenzen an Hochschulen. Rahmenbedingungen, Erfahrungen und Herausforderungen. 273-282, Waxmann, Münster, New York

Pausits, A.; Kivistö, J.; Pekkola, E.; Reisky, F.; Mugabi, H. (2022). The impact of human resource management policies on higher education in Europe. In: Sarrico, C. S.; Rosa, M. J.; Carvalho, T., Research Handbook on Academic Careers and Managing Academics: 251–267, Edward Elgar Publishing Limites, Glos

Campbell, D. F. J.; Pausits, A.; Reisky, F. (2022). Die Auswirkungen von COVID-19 auf die Lehre an Österreichs Hochschulen. Erste empirische Evidenzen und deren systematische Reflexion. zeitschrift für hochschulrecht, hochschulmanagement und hochschulpolitik, 55: 55-61

Vellamo, T.; Kivistö, J.; Pausits, A. (2022). Steering by stealth? Influence of Erasmus Mundus Joint Master’s Programmes in European higher education policy. European Journal of Higher Education, 02 Oct 2022: https://doi.org/10.1080/21568235.2022.2126380, Taylor & Francis

Geppert, C.; Reisky, F.; Pausits, A. (2022). Die Situation der Beschäftigten an Pädagogischen Hochschulen in Österreich: Ergebnisse aus dem Projekt APIKS Austria. Schriftenreihe Weiterbildung und lebensbegleitendes Lernen: DOI: 10.48341/fnaq-6510, Edition Donau-Universität Krems

Mehr laden
von

Vorträge (Auszug Forschungs­datenbank)

Zielerreichung von Doktoratsstudien: Eine Analyse auf Basis des „Absolvent:innen-Trackings“ (ATRACK)

Frühjahrstagung des AK Hochschulen der DeGEval, 21.03.2024

The Need for a Complex Mixed Methods Approach and the Associated Pitfalls. A discussion based on a project on the implementation of the structured doctorate in Austria

International Conference Mixed Methods Research in Education, 16.11.2023

Academics’ Societal Engagement in Switzerland and Austria: A replication study attempt

APIKS Conference 2023 Krems, 02.09.2023

To leave or not to leave? Expectations, factors, and trajectories of academic careers in the light of doctoral programme reforms

CHER Conference 2023, 30.08.2023

Doktorats- bzw. PhD-Studium und was dann? Eine Analyse von Karriereverläufen auf Basis des „Absolvent:innen-Trackings“

4. Konferenz Netzwerk Hochschulforschung 2023 "Transition and Transformation in Higher Education", 06.07.2023

Early career researchers and their perception of PhD phase and career prospects

APIKS Conference Chile 2023, 25.01.2023

To be or not to be an academic? The changing profession in higher education – some evidence from Austria

Celebration Conference in honour of prof. Gábor Halász, 27.09.2022

Internationale Beispiele innovativer Hochschulkonzepte

Forschungskolloquium Hochschulforschung im Dialog, 27.09.2022

Future Skills and Higher Education – Expectations, Fake News and Nuts and Bolts.

High School to Higher Education: Empowering the Transition, 21.09.2022

Research at University Colleges of Teacher Education – The Transformation to a Research Oriented Institution

EAIR Forum 2022 "Accelerating the Future of Higher Education", 06.09.2022

Higher Education Governance and Academics’ Perception of Institutional Governance and Management Practices – A Comparative Analysis

EAIR Forum 2022 "Accelerating the Future of Higher Education", 05.09.2022

Die Situation der Beschäftigten an öffentlichen und privaten Pädagogischen Hochschulen in Österreich - Ergebnisse aus dem Projekt APIKS Austria

Dienstbesprechung der Rektorinnen und Rektoren der Pädagogischen Hochschulen, 22.06.2022

Who participates where? Stratification in higher education and social and gender-related inequalities in the academic profession – Comparative Evidence from Germany and Austria

APIKS Conference: General work situation and working conditions in academia, 03.03.2022

Social responsibility and outreach: training “even more concerned” citizens?

Revisited: the University and the Concerned Citizen, 15.02.2022

Arbeitsbedingungen in der Wissenschaft in Zeiten der Corona-Pandemie. Eine quantitative Untersuchung der Sichtweisen des wissenschaftlichen und künstlerischen Personals an Hochschulen in Österreich

3. Konferenz des Netzwerks Hochschulforschung Österreich, 19.10.2021

Innovation and Distance Learning: How COVID-19 has Impacted Organizational Development of Austrian Higher Education Institutions

EAIR 43rd Annual Forum, 10.09.2021

The ambiguous relationship of teaching-focused Academics’ Societal Engagement and Research

EAIR 43rd Annual Forum, 09.09.2021

Innovation Audits as an Innovative Approach for higher Education Institutions

Forum Innovation 2021 "Higher Education and Research: Vector of Responsible Innovation, 02.06.2021

Future of Non-Formal and Informal Learning and Implications for Higher Education

eucen Seminar Across the Atlantic 2021, 29.04.2021

The Governance of Indicators for Teaching and Learning in Higher Education: Lessons Learned from the SQELT Project

6th Central European Higher Education Cooperation (CEHEC) Conference, 23.04.2021

Mehr laden
von
Zum Anfang der Seite