Filiz Keser-Aschenberger

Zur Person

Education and Academic Achievements

  • 2012 PhD in Educational Administration and Planning at Middle East Technical University, Ankara, Turkey
  • 2005 MA in Adult Education at Bogazici University. Istanbul, Turkey
  • 2001 BA in English Language Teaching at Bogazici University, Istanbul, Turkey


Professional Development

  • Since 2019 Assistant Professor at the Department for Continuing Education and Educational Technologies, Danube University Krems
  • 2014 - 2019 Post-doctoral researcher at the Department for Continuing Education and Educational Technologies, Danube University Krems
  • Since 2011 Adjunct Lecturer in Educational Sciences Institute at University of Vienna
  • 2006 – 2010 Researcher in Educational Sciences Department at Middle East Technical University, Ankara, Turkey
  • 2002 – 2005 Researcher in Educational Sciences Department at Bogazici University, Istanbul, Turkey

Projekte (Auszug Forschungs­datenbank)

Laufende Projekte

Reboot BUILD UP Skills Austria

Projektzeitraum: 01.10.2022–31.03.2024
Projektverantwortung (Universität für Weiterbildung Krems): Gregor Radinger
Fördergeber: EU

Zu Favoriten hinzufügen

Roundabouts for Digital Transformation: Connecting HRM, CGC/PES, VET and Workers in Participative Planning, Learning, and Training for Sustainable Employment

Projektzeitraum: 01.09.2022–31.08.2025
Projektverantwortung (Universität für Weiterbildung Krems): Martin Stark
Fördergeber: EU

Zu Favoriten hinzufügen

New Approaches for Inclusive Informal Learning Spaces

Projektzeitraum: 01.01.2022–30.06.2024
Projektverantwortung (Universität für Weiterbildung Krems): Christina Ipser
Fördergeber: EU

Zu Favoriten hinzufügen

Concepts for Professional Education in Border Regions

Projektzeitraum: 01.04.2018–30.06.2022
Projektverantwortung (Universität für Weiterbildung Krems): Stephanie Nestawal
Fördergeber: EU
Förderprogramm: INTERREG

Zu Favoriten hinzufügen

Abgeschlossene Projekte

Interdisziplinäre Forschungsgruppe "Stärkung kritischer Gesundheitskompetenz in Zeiten digitaler Transformation"

Projektzeitraum: 01.04.2021–31.12.2023
Projektverantwortung (Universität für Weiterbildung Krems): Ursula Griebler

Zu Favoriten hinzufügen

Connecting Career Counselling and Human Resource Development in Enterprises for Higher Education and Training in Practice

Projektzeitraum: 01.09.2019–31.08.2022
Projektverantwortung (Universität für Weiterbildung Krems): Monika Petermandl
Fördergeber: EU

Zu Favoriten hinzufügen

Learning and Innovation Spaces for Continuing Education

Projektzeitraum: 01.02.2019–31.01.2021
Projektverantwortung (Universität für Weiterbildung Krems): Christina Ipser
Fördergeber: Sonstige

Zu Favoriten hinzufügen

Research Literacy in Continuing Education

Projektzeitraum: 01.11.2017–30.09.2020
Projektverantwortung (Universität für Weiterbildung Krems): Filiz Keser Aschenberger
Fördergeber: Bund (Ministerien)

Zu Favoriten hinzufügen

Skills for Migrants Entrepreneurs

Projektzeitraum: 01.09.2017–31.10.2019
Projektverantwortung (Universität für Weiterbildung Krems): Monika Kil
Fördergeber: EU
Förderprogramm: ERASMUS+

Zu Favoriten hinzufügen

Wirkt Weiterbildung präventiv gegen Demenzentwicklung?

Projektzeitraum: 01.09.2016–21.12.2018
Projektverantwortung (Universität für Weiterbildung Krems): Gerald Gartlehner
Fördergeber: Sonstige
Förderprogramm: ---

Zu Favoriten hinzufügen

Publikationen (Auszug Forschungs­datenbank)

Griebler, U.; Kien, C.; Klerings, I.; Lutz, B.; Krczal, E.; Ledinger, D.; Mair, I.; Emprechtinger, R.; Keser Aschenberger, F.; Kerschner, B. (2024). Info without Side Effects (iWISE): Development of a validated lay checklist for assessing online health information - a mixed-methods study. JMIR Preprints, preprint: 10.2196/preprints.69529

Schueller, J.; Keser Aschenberger, F.; Lane, J. (2024). Research in Transnational Higher Education: Mixed Methods, Mixed Locations, and Mixed Assumptions. Innovative Higher Education Journal, 49: 1151–1175

Geppert, C.; Lessky, F.; Keser Aschenberger, F. (2024). Die Meinung der Studierenden zur Verbesserung der (Online-) Lehre in der akademischen Weiterbildung nutzen. Zeitschrift für Hochschulentwicklung, 19(2): 41-62

Keser Aschenberger, F. (2024). Pathways to integration: Understanding the educational trajectories and transformative learning experiences of Turkish migrant women in Germany. In: rends in vocational education and training research, vol. VII. Proceedings of the European Conference on Educational Research (ECER): 158-162, VETNET, Nicosia

Brachtl, S.; Ipser, C.; Keser Aschenberger, F.; Oppl, S.; Oppl, S.; Pakoy, E.K.; Radinger, G. (2023). Physical home-learning environments of traditional and non-traditional students during the COVID pandemic: exploring the impact of learning space on students’ motivation, stress and well-being. Smart Learning Environments, 10, 7 (2023): https://doi.org/10.1186/s40561-023-00222-4

Keser Aschenberger, F; Radinger, G.; Brachtl, S.; Ipser, C. (2023). Comparative report on country context analysis: availability and infrastructure of informal learning spaces. Universität für Weiterbildung Krems, Krems

Kil, M.; Keser-Aschenberger, F.; Pfeiffer, A. (2023). PROCEDURAL DIAGNOSTIC TOOLS FOR ASSESSING AND COMMUNICATION PRE- AND PRIMARY SCHOOL CHILDREN'S LEARNING PREREQUISITES. iated DIGITAL LIBRARY, 16th annual International Conference of Education, Research and Innovation: 5090-5098, iated DIGITAL LIBRARY, Digital

Keser Aschenberger, F.; Pausits, A. (2022). Possible future scenarios of non-formal and informal learning in relation to recognition and validation of prior learnings. In: Fellner, M.; Pausits, A.; Pfeffer, T.; Oppl, S., Validierung und Anerkennung non-formal und informell erworbener Kompetenzen an Hochschulen. Rahmenbedingungen, Erfahrungen und Herausforderungen. 259-272, Waxmann, Münster, New York

Schueller, J.; Keser Aschenberger, F. (2022). Transnational, multinational, binational? The role of international education in human capital development for graduate employability. In: E. Hunt, M. Firth, T. Broadley, J. Neugebauer, & Y. Cai, SAGE Handbook of Graduate Employability: https://doi.org/10., SAGE, UK

Keser Aschenberger, F.; Radinger, G.; Brachtl, S.: Ipser, C.; Oppl, S. (2022). Physical Home Learning Environments for Digitally Supported Learning in Academic Continuing Education during COVID-19 Pandemic. Journal of Learning Environments Research, online first: 10.1007/s10984-022-09406-0, Springer Nature

Keser Aschenberger, F.; Vater, S. (2022). Partizipative und emanzipatorische Bildungspraxis an österreichischen Volkshochschulen. Die Österreichische Volkshochschule. Magazin für Erwachsenenbildung, 277: https://doi.org/10.

Brachtl, S.; Ipser, C.; Keser Aschenberger, F.; Radinger, S. (2022). NIILS Country Context Report & Situation Analysis: availability and infrastructure of informal learning spaces. UWK, 1, UWK Homepage

Pfeffer, T.; Keser Aschenberger, F Hynek, N.; Zenk, L. (2021). Research Literacy in Continuing Education (ReaLiCE). Edition Donau-Universität Krems, Krems

Ipser, C; Radinger, G; Brachtl, S; Keser Aschenberger, F; Schreder, G; Hynek, N; Zenk, L. (2021). Experiencing learning spaces in continuing education: the learner’s perspective. European Journal of University Lifelong Learning, Vol 5 No 01: 27-41, Eucen

Ipser, C; Radinger, G; Brachtl, S; Keser Aschenberger, F; Schreder, G; Hynek, N; Zenk, L. (2021). Experiencing learning spaces in continuing education: the learner’s perspective. European Journal of University Lifelong Learning, 5/2021: 27 - 41, Eucen

Keser-Aschenberger, F.; Pfeffer, T. (2021). CONCEPT OF RESEARCH LITERACY IN ACADEMIC CONTINUING EDUCATION: A SYSTEMATIC REVIEW. European Journal of University Lifelong Learning, 5 (1): 43 - 58, eucen

Keser-Aschenberger,F. (2021). Skills for a Sustainable Future. International Maarif Journal, 5: 29-32, On Behalf of the Turkish Maarif Foundation

Leitner, K. H., Pausits, A., Giesecke, S., Schartinger, D., Kalcik, R., Keser-Aschenberger, F. (2020). Prospective Report on the Future of Non-Formal and Informal Learning: Towards Lifelong and Life-wide Learning Ecosystems. Publications Office of the European Union, Publications office of the European Union, Luxemburg

Keser Aschenberger, F.; Kil, M. (2020). Welche „Benefits“ für die Lernenden hat Erwachsenenbildung nach der Teilnahme am Kursangebot von Volkshochschulen? Die Österreichische Volkshochschule. Magazin für Erwachsenenbildung., Heft 270/71. Jg.: http://magazin.vhs.or.at/magazin/2020-2/270-sommer-2020/schwerpunkt-benefit-lernen-in-der-vhs/welche-benefits-fuer-die-l

Keser Aschenberger, F.; Kil, M.; Löffler, R. (2020). Es gibt sie und es geht! Wissenschaftliche Weiterbildung für Menschen im höheren Lebensalter: Weiterbildungsmotivation und Lernbiographien für geänderte berufliche Kontexte. Die Österreichische Volkshochschule. Magazin für Erwachsenenbildung, Heft 271/71. Jg.: 34-43, Verband Österreichischer Volkshochschulen

Mehr laden
von

Vorträge (Auszug Forschungs­datenbank)

Availability, accessibility and inclusivity: role of informal learning spaces for students’ well-being, social integration and belongingness

Österreichische Gesellschaft für Forschung und Entwicklung im Bildungswesen (ÖFEB) Congress, 24.09.2024

Turkish migrant women's participation to education: a biographical approach

21st IMISCOE Annual Conference “Migration as a Social Construction: A Reflexive Turn, 02.07.2024

Stakeholder Perspectives on Inclusive Informal Learning Spaces in Higher Education Issues in Designing and Managing Informal Learning Spaces

International Conference „Transformation of Learning Environments: Innovative and Inclusive Approaches“, 20.06.2024

Transformation of Inclusive Informal Learning Spaces: An International and Interdisciplinary Perspective on Current Challenges and Opportunities at Universities

29. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Erziehungswissenschaft (GERA), 11.03.2024

“Die Rolle von informellen Lernräumen im Hochschulbereich“ Ergebnisse & Erkenntnisse aus dem Projekt NIILS

Austausch- und Vernetzungstreffen „Lernräume im Hochschulbereich: Neue Ansätze für inklusive informelle Lernumgebungen“, 30.01.2024

New Approaches for Inclusive Informal Learning Spaces (NIILS)

2. Symposium Anerkennung und Validierung non-formalen und informellen Lernens an Hochschulen, 12.12.2023

Are we there yet? Recognition and validation of prior learnings of refugees and migrants in European documents

The 2nd Symposium on the Recognition and Validation of Non-Formal and Informal Learning at Universities, 12.12.2023

How should Teaching in a Post-Pandemic University look like? Students' perceptions on online-teaching in ACE

EAIR Conference 2023, 05.09.2023

Transnational Social Fields and the Exportation of Employability Through Transnational Education

American Educational Research Association, Annual Conference 2023, 13.04.2023

"Infos ohne Nebenwirkung" - Checkliste zur Beurteilung von Online-Gesundheitsinformationen

24. Jahrestagung des EbM-Netzwerks, 22.03.2023

Informal learning spaces at UWK: A holistic descriptive analysis

Research Colloquium "Innovative spaces for learning”, 22.02.2023

Informal learning spaces: The case of Akdeniz University

International Education Congress, 18.11.2022

Physical home learning environments of academic continuing education during the C-19 Pandemic.

ESREA (European Society for Research on Education of Adults) 10th trianial Conference, 02.10.2022

Research literacy in academic continuing education: students’ needs and perceptions

ESREA (European Society for Research in Education of Adults) 10th Triennial Conference, 01.10.2022

Research Literacy in Post Graduate Education in Turkey: Perceived level of competency in research skills

ECER plus Online, 08.09.2022

Needs and challenges of Refugee Children who are in non-formal Accelerated Learning Programme in Turkey: Perspectives of the Educational Personnel

ECER plus Online, 07.09.2022

Research Literacy in Academic Continuing Education: Insights from students and lecturers

„Uncertainty in Higher Education - Hochschulen in einer von Volatilität geprägten Welt“, 19.10.2021

Workplace learning at a time of digital revolution

Online EUCEN Conference (European University Continuing Education Network), 02.06.2021

Akademische Informationskompetenz/Literacy als Thema für Validierung und Anerkennung Symposium Validierung und Anerkennung non-formal und informell erworbener Kompetenzen an Hochschulen: Rahmenbedingu

Validierung und Anerkennung non-formal und informell erworbener Kompetenzen an Hochschulen, 25.02.2021

Cross-Border Activities in Career Counseling for VET Students

TEAVET Final International Conference, 11.11.2020

Mehr laden
von
Zum Anfang der Seite