Dr. Marlene Wagner
- marlene.wagner@donau-uni.ac.at
- +43 2732 893-5411
- Zum Kontaktformular
- Campus Krems, Trakt K, 2. Stock, 2.251
- Universität für Weiterbildung Krems
- Zentrum für Digitalisierung im lebensbegleitenden Lernen
- Dr.-Karl-Dorrek-Straße 30
- 3500 Krems
- Österreich
Projekte (Auszug Forschungsdatenbank)
Laufende Projekte
Hybride Lehr-Lern-Räume in der Schule
Projektzeitraum: 01.09.2024–31.08.2027
Projektverantwortung (Universität für Weiterbildung Krems): Marlene Wagner
Fördergeber: sonstige öffentlich-rechtliche Einrichtungen (Körperschaften, Stiftungen, Fonds)
Efficiency and Effectiveness of Training for Teachers' Pedagogical Digital Competence
Projektzeitraum: 01.12.2023–30.11.2026
Projektverantwortung (Universität für Weiterbildung Krems): Marlene Wagner
Fördergeber: EU
Abgeschlossene Projekte
Digitalisation of the Austrian education system
Projektzeitraum: 01.01.2022–28.02.2023
Projektverantwortung (Universität für Weiterbildung Krems): Peter Parycek
Fördergeber: EU
Publikationen (Auszug Forschungsdatenbank)
Wagner, M.; Ley, T.; Kammerer, L.; Helm, C. (2024). Exploring teacher educators’ challenges in the context of digital transformation and their self-reported TPACK: a mixed methods study. European Journal of Teacher Education, in press: 1-19
Wagner, M; Pishtari, G.; Ley, T. (2024). The role of learning activities and social presence in synchronous hybrid classrooms: results from a natural experiment. Interactive Learning Environments, in press: 1-19
Hirv-Biene, Jaanika; Pishtari, Gerti; Wagner, Marlene; Sarmiento-Márquez, Edna Milena; Ley, Tobias (2023). A Learning Design to Support Transfer of Training in Continuing Education. In: EC-TEL 2023: Responsive and Sustainable Educational Futures: https://doi.org/10.1007/978-3-031-42682-7_7, Springer, Heidelberg
Pishtari, Gerti; Sarmiento-Márquez, Edna Milena; Rodríguez-Triana, María Jesús; Wagner, Marlene; Ley, Tobias (2023). Evaluating the Impact and Usability of an AI-Driven Feedback System for Learning Design. In: EC-TEL 2023: Responsive and Sustainable Educational Futures: https://doi.org/10.1007/978-3-031-42682-7_22, Springer, Heidelberg
Wagner, Marlene; Pishtari, Gerti; Ley, Tobias (2023). Here or There? Differences of On-Site and Remote Students’ Perceptions of Usability, Social Presence, Engagement, and Learning in Synchronous Hybrid Classrooms. In: EC-TEL 2023: Responsive and Sustainable Educational Futures: https://doi.org/10.1007/978-3-031-42682-7_30, Springer, Heidelberg
Caruso, C., Neuweg, G. H., Wagner, M., Harteis, C. (2022). Theorie-Praxis-Relationierung im Praxissemester: Die Perspektive der Mentor*innen. Eine explorative Studie. Zeitschrift für Erziehungswissenschaft, Online-Vorveröffentlichung: https://doi.org/10.1007/s11618-022-01123-x, Springer
Wagner, M.; Gegenfurtner, A., Urhahne, D. (2021). Effectiveness of the flipped classroom on student achievement in secondary education: A meta-analysis. Zeitschrift für Pädagogische Psychologie, 35(1): 11-31
Wagner, M.; Urhahne, D. (2021). Disentangling the effects of flipped classroom instruction in EFL secondary education: When is it effective and for whom? Learning and Instruction, 75: 101490
Wagner, M.; Urhahne, D. (2021). Entwicklung und Evaluation von Lernvideos für den Englischunterricht. Slepcevic-Zach, P.; Kamsker, S., bwp@ Spezial AT-3: Beiträge zum 14. Österreichischen Wirtschaftspädagogik-Kongress: 1-18
Urhahne, D.; Zhu, C.; Wagner, M. (2020). Benefits and drawbacks of the teacher echo: Findings from a video study. Educational Psychology, 40(3): 336-348
Wagner, M.; Moser, S.; Deibl, I.; Zumbach, J. (2016). Psychologiedidaktik trifft Philosophiedidaktik: Der Einsatz von Wikis im interdisziplinären Unterricht. In: Krämer, M.; Preiser, S.; Brusdeylins, K., Psychologiedidaktik und Evaluation XI: https://doi.org/10.23668/psycharchives.985, Shaker, Aachen
Vorträge (Auszug Forschungsdatenbank)
Here or There? Differences of On-Site and Remote Students' Perceptions of Usability, Social Presence, Engagement and Learning in Synchronous Hybrid Classrooms
18th European Conference on Technology Enhanced Learning, 07.09.2023
Exploring teacher educators' challenges in the context of digital transformation and their self-reported TPACK: A mixed-methods study
20th Biennial EARLI Conference, 24.08.2023
Effectiveness of Flipped Classrooms
20th Biennial EARLI Conference, 22.08.2023
Flipped Classroom - ein Unterrichtskonzept für die Schule der Zukunft?
15. Schleswig-Holsteinische Sommeruniversität für Lehrkräfte, 18.08.2023