Dr.phil. Viola Rühse, M.A.

Donau-Universität Krems

Viola Rühse

Publikationen (Auszug Forschungs­datenbank)

Horvath, A.S.; Rühse, V.; Raptis D. (2021). SoundSculpt: A Design Framework for 3D Modelling and Digitally Fabricating Sound Patterns. In: OzCHI 2020, OzCHI 2020: 32nd Australian Conference on Human-Computer Interaction. Association for Computing Machinery, Proceedings 2020: Online, OzCHI 2020, Australia

Rühse, V. (2021). Facebook’s MPK 20 Headquarters designed by Frank Gehry. In: Grau; O.; Hinterwaldner I., Retracing Political Dimensions: Strategies in Contemporary New Media: 242-256, DE GRUYTER, Berlin

Rühse, V. (2020). Las pinturas de cine de Edward Hopper. Nostalgia del palacio de cine, desilusión del acomodador y amenazas de bomba. In: Universität Malaga, Boletín de Arte 20: Nr. 20, Universität Malaga, Malaga, Spanien

Rühse, V., Horvath, A.S. (2020). The Chladni Wall. In: Constantine Stephanidis et. al. (ed.), HCI International 2020 – Late Breaking Posters, Proceedings, Part II: 10.1007/978-3-030-60703-6_50, Springer, Copoenhagen, Denmark

Rühse, V. (2020). Luxurious cinema palaces in the roaring twenties and the 21st century: Critical analyses of movie theatres by Siegfried Kracauer and their relevance today. Cultural Intertexts, Nr. 10: 13-30

Rühse, V. (2019). Duane Hanson’s Man on Mower – A Suburban American Everybody in the Mid-1990s. In: Anna Schober, Popularisation and populism in the visual arts: attraction images: 138-147, Routledge, New York, London

Rühse, V. (2019). Alison Knowles’s “Bean Rolls”: The influence of mycological and aesthetic discussions with John Cage on early women’s Fluxus aesthetics. In: RE:SOUND 2019, RE:SOUND 2019 – 8th International Conference on Media Art, Science, and Technology: Proceedings, DOI:10.14236/ewic/resound19.1., Universität Aalborg, Aalborg Denmark

Grau, O.; Haller, S.; Hoth, J.; Rühse, V.; Schiller, D.; Seiser, M. (2019). Documenting Media Art: An Archive and Bridging Thesaurus for MediaArtHistories. Leonardo, 52: 435-441

Rühse, V. (2018). Das römische „Stadio dei Marmi“ in Fotografien von Armin Bardel. Armin Bardel, Aktuelle Fotografien, 2018: 11-16

Rühse, V.; Grau, O. (2018). Documenting Media Art: A WEB 2.0-Archive and Bridging Thesaurus for MediaArtHistories. LEONARDO, XX: 10

Rühse, V. (2018). Flute Rhythms. Baroque meets tango, gets the blues and dances a waltz. Text zum Konzert „I Flauti Traversi, Konzertprogrammbooklet: 3-4

Rühse, V. (2018). Einführung in die Ausstellung „Armin Bardel – Aktuelle Fotografien. Armin Bardel - Aktuelle Fotografien - Ausstellung in der Galerie Daliko bis 9. März

Rühse, V. (2018). Verschiedene Aspekte der Landschafts- und Stadtdarstellungen des österreichischen Fotografenduos „Silverfineart".

Grau, O.; Coones, W.; Rühse, V. (2017). Museum and Archive on the Move - Changing Cultural Institutions on the Digital Era. DE GRUYTER, Berlin

Grau, O.; Coones, W.; Rühse, V. (2017). Museum and Archive on the Move: Changing Cultural Institutions in the Digital Era, Introduction. In: Oliver Grau, Wendy Coones, Viola Rühse, Museum and Archive on the Move: Changing Cultural Institutions in the Digital Era: 9-22, DE GRUYTER, Berlin

Rühse, V. (2017). Jazz zwischen Massenkultur und partizipativer Arbeitermusik – Eric Hobsbawms und Theodor W. Adornos Jazzanalysen in den 1950er Jahren. In: Andreas Linsenmann und Thorsten Hindrichs, Hobsbawm, Newton und Jazz. Zum Verhältnis von Musik und Geschichtsschreibung. 77-110, Schöningh, Paderborn

Rühse, V. (2017). The Digital Collection of the Rijksmuseum: Open Content and the Commercialisation of a National Museum. In: Grau,O.; Coones, W.; Rühse, V., Museum and Archive on the Move: 37-56, DE GRUYTER, BERLIN

Grau, O.; Haller, S.; Rühse, V.; Hoth, J.; Schiller, D.; Seiser, M. (2017). Documenting Media Art: Towards a social WEB 2.0 - Archive for MediaArtHistories and an intergrative Bridging Thesaurus. Verband österreichischer Kunsthistorikerinnen und Kunsthistoriker (VöKK), Newest Art History - Wohin geht die jüngste Kunstgeschichte? 201-222, Wien

Grau, O.; Haller, S.; Rühse, V.; Hoth, J.; Schiller, D.; Seiser M. (2017). DOCUMENTING MEDIA ART: 201 Towards a social WEB 2.0-Archive for MediaArtHistories and an integrative Bridging Thesaurus. Verbandes österreichischer Kunsthistorikerinnen und Kunsthistoriker, 18. Tagungsband des Verbandes österreichischer Kunsthistorikerinnen und Kunsthistoriker, Verband österreichischer Kunsthistorikerinnen und Kunsthistoriker (VöKK), Wien

Rühse, V. (2017). Zaha Hadids Chanel Mobile Art-Pavillon in Fotografien von Antje Hanebeck. Text zur Ausstellung „Abstand“, Kulturbahnhof Starnberg

Mehr laden
von

Vorträge (Auszug Forschungs­datenbank)

An der Front und in Hitlers Badewanne – Lee Miller als surrealistische Kriegskorrespondentin

HGB Leipzig, Institut für Theorie, 14.12.2020

SoundSculpt: A Design Framework for 3D Modelling and Digitally Fabricating Sound Patterns

OzCHI 2020: 32nd Australian Conference on Human-Computer Interaction. Association for Computing Machinery, 02.12.2020

Wolfgang Petzet’s pamphlet Verbotene Filme [Banned films] and the censorship debate at the end of the Weimar Republic

Screening Censorship Conference, 16.10.2020

Sonoid

Lange Nacht der Forschung Digital 2020, 09.10.2020

The Chladni Wall

22nd International Conference on Human-Computer Interaction, 19.07.2020

Chladni Patterns gone 3D: Computational design and digital fabrication methods for producing sound-informed geometries

Conference “Connections: Exploring Heritage, Architecture, Cities, Art, Media", 29.06.2020

Alison Knowles's "Sound Poetry": The Influence of Mycological and Aesthetic Discussions with John Cage on Early Women's Fluxus Aesthetics

RE:SOUND, the 8th International Conference on the Histories of Media Arts 2019, Aalborg University, Aalborg, Dänemark, 20.08.2019

Lee Miller als surrealistische Kriegskorrespondentin in Hitlers Badewanne

Duesseldorf Photo Weekend, Vortragsprogramm, Haus der Universität, Düsseldorf, Deutschland, 10.03.2019

Die digitale Sammlung des Rijksmuseums – Eine Fallstudie

Das Kunstmuseum im digitalen Zeitalter - 2019, Internationale Konferenz, Belvedere (Österreichische Galerie Belvedere), Wien, Österreich, 10.01.2019

Visual Competencies through Image Science

Lancaster University, Lancaster UK , 16.10.2018

Facebook’s green headquarters

SLSAeu conference 2018 („Green“), Universität Kopenhagen, 14.06.2018

Zu Victoria Coelns neuer chromotoper Lichtintervention

Ausstellungsraum Wien, 28.05.2018

Armin Bardel – Aktuelle Fotografien

Galerie Daliko, Krems an der Donau, 16.02.2018

Verschiedene Aspekte der Landschafts- und Stadtdarstellungen des österreichischen Fotografenduos „Silverfineart“

Bildraum 01, Wien, 17.01.2018

Facebook's MPK20 Headquarters by Frank Gehry

Re:Trace - 7th International Conference for Histories of Media Art, Science and Technology, 23.11.2017

Duane Hanson's Sculptures of American Everyday Life

3rd ISA Forum of Sociology: Viusalizing Spaces of the Everyday, 12.07.2016

Lee Millers Darstellung des Ende des Zweiten Weltkrieges

Deutsch Historischen Institut Warschau Konferenz: Der 8. Mai: Ein ortloser Erinnerungsort? Internationale und interdisziplinäre Perspektiven, 08.05.2016

The collaborative “Archive of Digital Art” (ADA)

Harvestworks New York, 18.03.2016

Archive of Digital Art

Österr. Kunsthistorikertag, Univeristät Wien, 06.11.2015

Media Art Research at DanubeU

Netzwerk-Workshop, University of Sussex, Brigthon, 04.09.2015

Mehr laden
von
Zum Anfang der Seite

 

Zum Glossar

Diese Website verwendet Cookies zur Verbesserung Ihrer Nutzererfahrung und für analytische Zwecke zur Optimierung unserer Systeme, sowie Google Maps zur Darstellung von Plänen. Indem Sie auf „OK" klicken bzw. die Website weiter verwenden, stimmen Sie der Cookie- und Google Maps Nutzung zu. Mehr Information zum Datenschutz.

OK