Thomas Wernbacher

Funktionen

Wissenschaftliche Mitarbeiter

Zur Person

Forschungsschwerpunkte:

  • Positive Impact Games
  • Gamification & Nudging
  • Transfer Effects & Impact of Video Games
  • Quantitative Medienforschung
  • Sustainable Development Goals
  • Mobilitätsforschung

Projekte (Auszug Forschungs­datenbank)

Laufende Projekte

Fair Play: Aufbau eines Innovationsnetzwerks zur Mobbing-Prävention für Lehrlinge

Projektzeitraum: 01.09.2024–31.08.2026
Projektverantwortung (Universität für Weiterbildung Krems): Thomas Wernbacher
Fördergeber: FFG

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FROG - Future and Reality of Gaming 2024

Projektzeitraum: 01.04.2024–31.10.2025
Projektverantwortung (Universität für Weiterbildung Krems): Natalie Denk
Fördergeber: Bund (Ministerien)

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Abgeschlossene Projekte

Green eCommerce

Projektzeitraum: 01.06.2022–31.05.2024
Projektverantwortung (Universität für Weiterbildung Krems): Thomas Wernbacher
Fördergeber: FFG

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Selfi: Serious Learning Game für Inklusion

Projektzeitraum: 01.06.2022–31.05.2023
Projektverantwortung (Universität für Weiterbildung Krems): Thomas Wernbacher
Fördergeber: sonstige öffentlich-rechtliche Einrichtungen (Körperschaften, Stiftungen, Fonds)

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Carbon Diet: Chancen für ein klimagerechtes Maß an Mobilität durch Definition fairer individueller Mobilitätsbudgets

Projektzeitraum: 01.03.2021–28.02.2023
Projektverantwortung (Universität für Weiterbildung Krems): Thomas Wernbacher
Fördergeber: FFG

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StreamIT!

Projektzeitraum: 01.09.2020–30.08.2022
Projektverantwortung (Universität für Weiterbildung Krems): Natalie Denk
Fördergeber: FFG

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Green Drive

Projektzeitraum: 01.09.2020–31.08.2021
Projektverantwortung (Universität für Weiterbildung Krems): Thomas Wernbacher
Fördergeber: FFG

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ovos play

Projektzeitraum: 01.09.2020–31.08.2021
Projektverantwortung (Universität für Weiterbildung Krems): Thomas Wernbacher
Fördergeber: Unternehmen

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Cycle4Value

Projektzeitraum: 01.09.2019–31.08.2021
Projektverantwortung (Universität für Weiterbildung Krems): Thomas Wernbacher
Fördergeber: FFG

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Create Digital Games for Education

Projektzeitraum: 01.10.2017–30.08.2020
Projektverantwortung (Universität für Weiterbildung Krems): Natalie Denk
Fördergeber: EU
Förderprogramm: ERASMUS+

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Walk Your City: Forcierung des Fußgängerverkehrs in Städten anhand innovativer, verhaltensbasierter Interventionsformen

Projektzeitraum: 01.04.2018–31.03.2020
Projektverantwortung (Universität für Weiterbildung Krems): Thomas Wernbacher
Fördergeber: FFG
Förderprogramm: FFG - Mobilität der Zukunft

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Krenek Digitalisierung

Projektzeitraum: 25.09.2019–01.12.2019
Projektverantwortung (Universität für Weiterbildung Krems): Thomas Wernbacher
Fördergeber: Private (Stiftungen, Vereine etc.)

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Publikationen (Auszug Forschungs­datenbank)

Thomas WernbacherNikolaus KoenigNikolaus KoenigConstantin KrausAlexander PfeifferAlexander Pfeiffer Wernbacher, T.; Koenig, N.; Kraus, C.; Pfeiffer, A. (2024). Die Fallout-Serie als Lehr- und Lernressource: Eine Untersuchung am Beispiel von Fallout 3 und Fallout 4. In: Arno Görgen, Rudolf Thomas Inderst, Old World Blues: "Fallout" und das Spiel mit der Postapokalypse: https://doi.org/10.14631/978-3-96317-952-5, Buechner Verlag, gesis

Perifanou, M.; Economides, A.; Häfner, P.; Galea, A.; Wernbacher, T. (2024). Educators’ views on telepresence robots in teaching. Proceedings of the 7th International Conference for Open & Distance Learning, 7: https://doi.org/10.12681/icodl.5628, ICODL

Pfeiffer, A.; Wernbacher, T.; Bezzina, S.; Dingli, A. (2024). REDEFINING GAMIFICATION IN EDUCATIONAL CONTEXTS: INTEGRATING DATA ASSESSMENT AND EVALUATION INTO PLAYFUL LEARNING ENVIRONMENTS. Proceedings: 18th International Technology, Education and Development Conference, 18: https://doi.org/10.21125/inted.2024.0425

Pfeiffer, A.; Wernbacher, T.; Bezzina, S.; Vella, V.; Dingli, A. (2024). EXPLORING THE INTEGRATION OF GENERATIVE AI IN HIGHER EDUCATION: STUDENT PERSPECTIVES AND EXPECTATIONS AT THE UNIVERSITY FOR CONTINUING EDUCATION KREMS. Proceedings: 17th annual International Conference of Education, Research and Innovation, 17.: 10.21125/iceri.2024.1207, iated

Pfeiffer, A.; Wernbacher, T.; Vella, V.; Dingli, A. (2024). BLOCKCHAIN IN EDUCATIONAL GAMING: STUDENT PERSPECTIVES ON DIGITAL IDENTITY AND CREDENTIAL MANAGEMENT. Proceedings: 17th annual International Conference of Education, Research and Innovation, 17: 10.21125/iceri.2024.1215

Pfeiffer, A.; Wernbacher, T.; Wawra, M., Dingli, A. (2024). Digital Game-Based Learning und Assessment trifft auf KI. Weiterbildung, 6 2024: 11-15, Ziel-Verlag

Seewald, A. K.; Wernbacher, T.; Winter, T.; Platzer, M., Pfeiffer, A. (2024). Climate-Friendly Online Shopping Within the Green eCommerce Project: A Fitting Tool to Determine T-Shirt Sizes Using Active Depth Sensing. Proceedings: 16th International Conference on Agents and Artificial Intelligence, 16: https://doi.org/10.5220/0012419500003636

Koenig, N.; Denk, N.; Pfeiffer, A.; Wernbacher, Th.; Wimmer, S. (Hrsg.) (2024). Money | Games | Economies. University of Krems Press, Krems/Donau

Pfeiffer, A.; Wernbacher, T.; Vince, V. (2024). Blockchain in der schulischen Bildung als Teil des Bildungswesens: Einsatz von Blockchain Technologien in den Bereichen Gamification und Serious Games. In: Becker, W.; Metz, M., Serious Games und Gamification in der schulischen Bildung. 10.1007/978-3-658-44317-7_4, Springer VS, Wiesbaden

Koenig, N.; Denk, N.; Pfeiffer, A.; Wernbacher, T.; Wimmer, S. (2023). Freedom | Oppression | Games & Play. University of Krems Press, Krems

Pfeiffer, A.; Krishna, N.; Denk, N.; Wernbacher, T. (2023). MEDIA, ARTS AND DESIGN (MAD) ANTHOLOGY II: MAD Pandemic: Stories of Change and Continuity during the COVID-19 Crisis. University of Krems Press, Krems

Wernbacher, T.; Helin; J.; Pfeiffer, A.; Dingli, A. (2023). Das Metaverse aus technischer, soziologischer und ökologischer Sicht: Chancen und Herausforderungen im Kontext der Medienbildung. Medienimpulse, 61: 1-27, Bundesministerium für Bildung, Wissenschaft und Forschung

Wernbacher, T.; Pfeiffer, A. (2023). Kinder im Metaverse: Wie VR, NFTs und Games das Lernen und Spielen revolutionieren. medienconcret, 1.23: 42-25, Deutsches Kinder- und Jugendfilmzentrum (KJF)

Wernbacher, T.; Platzer, M.; Seewald, A.; Winter, T.; Wimmer, S.; Pfeiffer, A. (2023). Green eCommerce. IEEE 9th International Conference on Computing, Engineering and Design (ICCED), 9: 1-6, IEEE

Wernbacher, T.; Wimmer, S.; Denk, N.; Kraus, C.; Mittmann, G.; Pfeiffer, A. (2023). Hygiene in the Course of Time: A Serious Adventure Game on the Topic of (Hospital) Hygiene. INTED2023 Proceedings, 17: 1315-1322, IATED

Häfner, P.; Wernbacher, T.; Pfeiffer, A.; Denk, N.; Economides, A.; Perifanou, M.; Attard, A.; DeRaffaele, C.; Sigurðardóttir, H. (2023). Limits and Benefits of Using Telepresence Robots for Educational Purposes. Auer, M.E., Pachatz, W., Rüütmann, T., Learning in the Age of Digital and Green Transition. ICL 2022. Lecture Notes in Networks and Systems: 23–33, Springer, Cham., Schweiz

Pfeiffer, A.; Koenig, N.; Wernbacher, T.; Bezzina, S.; Dingli, A.; Vella, V. (2023). A PROPOSAL FOR CATEGORIZING GAME-BASED ASSESSMENT METHODS. iated DIGITAL LIBRARY, 17th International Technology, Education and Development Conference: 1323-1329, iated DIGITAL LIBRARY, Digital

Millonig, A.; Wernbacher, T.; Pfeiffer, A.; Wimmer, S.; Kraus, C.; Platzer, M.; Kaltenegger, S.; Getzinger, G.; Häller, F.; Mayer, J. (2023). Carbon Diet: Opportunities for a climate-friendly level of mobility through the definition of fair individual mobility budgets. Wirtschaftskammer Niederösterreich, 2023

Wimmer, S.;Wernbacher, T. (2023). Green eCommerce - Lerne spielerisch die Grundlagen nachhaltiger Logistik kennen. Sonderausstellung "Energiewende? Schaffen wir!", Technisches Museum Wien

Wimmer, S.;Wernbacher, T.;Kraus, C. (2023). Serious Learning Game für Inklusion - Selfi.

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Vorträge (Auszug Forschungs­datenbank)

Green eCommerce

IEEE 9th International Conference on Computing, Engineering and Design (ICCED), 07.11.2023

Mobbing anders Angehen

Antenne Steiermark, 31.05.2023

Hygiene in the Course of Time: A Serious Adventure Game on the Topic of (Hospital) Hygiene

International Technology, Education and Development Conference (INTED 2023), 08.03.2023

Opportunities for a Climate-Friendly Level of Mobility Through the Definition of Fair Individual Mobility Budgets

4th European Conference on the Impact of AI and Robotics, 02.12.2022

E-MINT: A Gamified App for Empowering Parents in Their Role as STEM Gatekeepers

9th European Conference on Social Media, 12.05.2022

TRINE: Telepresence Robots in Education

INTED2022, 07.03.2022

Carbon Diet

Media, Arts and Design Conference, 08.12.2021

Cycle4Value: a Token-based Incentive System to Promote Cycling

REAL CORP 2021, 08.09.2021

Can Gamification be Used for Spatial Energy Data Collection?

REAL CORP 2021, 08.09.2021

TEACHING FINANCIAL LITERACY AROUND THE TOPIC OF GAMES: A CASE STUDY

13th International Conference on Education and New Learning Technologies (EDULEARN21), 06.07.2021

LESSONS LEARNT FROM THE USER JOURNEY OF WELL-KNOWN DIGITAL GAMES FOR THE DEVELOPMENT OF EDUCATIONAL SOFTWARE

13th International Conference on Education and New Learning Technologies (EDULEARN21), 06.07.2021

THE USE OF BLOCKCHAIN TECHNOLOGIES TO ISSUE AND VERIFY MICRO-CREDENTIALS FOR CUSTOMISED EDUCATIONAL JOURNEYS: PRESENTATION OF A DEMONSTRATOR

13th International Conference on Education and New Learning Technologies (EDULEARN21), 05.07.2021

STEAM EDUCATION MEETS EXERCISE: INTRODUCING THE RUN CHALLENGE PROJECT IN THE MIDST OF THE COVID-19 CRISIS.

13th International Conference on Education and New Learning Technologies (EDULEARN21), 05.07.2021

On the use of Blockchain Technologies and Digital Identity to Safeguard and Verify the Integrity of Source Material.

8th European Conference on Social Media (ECSM 2021), 01.07.2021

Use of Blockchain Technologies Within the Creative Industry to Combat Fraud in the Production and (Re)Sale of Collectibles.

20th European Conference on Cyber Warfare and Security (ECCWS 2021), 24.06.2021

Peer2Peer Communication via Testnet Systems of Blockchain Networks: A new Playground for Cyberterrorists?

20th European Conference on Cyber Warfare and Security (ECCWS 2021), 24.06.2021

ADAPTIVE LEARNING AND ASSESSMENT: FROM THE TEACHERS’ PERSPECTIVE

15th International Technology, Education and Development Conference, 08.03.2021

Game! Crime? The Shadow Economy Around Digital Games as a Playground for Cybercrime.

16th International Conference on Cyber Warfare and Security ICCWS 2021, 25.02.2021

What Role can Blockchain-Based Digital Identities Play to Counteract (Cyber)Crime in Relation to Assessment Results and Credentials in the Educational Sector? A Glimpse Into the Future.

16th International Conference on Cyber Warfare and Security ICCWS 2021At: Tennessee Tech University, 25.02.2021

The use of Blockchain-Supported Reward Systems for Knowledge Transfer Between Generations

21st European Conference on Knowledge Management - ECKM 2020, 04.12.2020

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