Mag. Günther Schreder
Wissenschaftlicher Mitarbeiter Forschung - Department für Wissens- und Kommunikationsmanagement
- guenther.schreder@donau-uni.ac.at
- +43 2732 893-2334
- Zum Kontaktformular
- Campus Krems, Trakt M, 2. Stock, 2.343
- Universität für Weiterbildung Krems
- Department für Wissens- und Kommunikationsmanagement
- Dr.-Karl-Dorrek-Straße 30
- 3500 Krems
- Österreich
Funktionen
Forschungs-/Themenschwerpunkte
- Usability und userzentriertes Design
- Informationsvisualisierung
- Kollektive Intelligenz
- Kognitionswissenschaftliche Aspekt von Organisationskultur und Organisationskommunikation
Lehrtätigkeit
- Usability Design Methods
- Kognitive Psychologie
Projekte (Auszug Forschungsdatenbank)
Laufende Projekte
Projektzeitraum: 01.01.2024–31.05.2025
Projektverantwortung (Universität für Weiterbildung Krems): Günther Schreder
Fördergeber: sonstige öffentlich-rechtliche Einrichtungen (Körperschaften, Stiftungen, Fonds)
Abgeschlossene Projekte
Ein Framework der Organisationalen Improvisation
Projektzeitraum: 02.09.2019–31.12.2022
Projektverantwortung (Universität für Weiterbildung Krems): Lukas Zenk
Fördergeber: FFG
Förderprogramm: bridge
Learning and Innovation Spaces for Continuing Education
Projektzeitraum: 01.02.2019–31.01.2021
Projektverantwortung (Universität für Weiterbildung Krems): Christina Ipser
Fördergeber: Sonstige
Projektzeitraum: 01.02.2017–31.07.2020
Projektverantwortung (Universität für Weiterbildung Krems): Lukas Zenk
Fördergeber: FFG
Förderprogramm: bridge
Projektzeitraum: 15.10.2015–31.03.2019
Projektverantwortung (Universität für Weiterbildung Krems): Günther Schreder
Fördergeber: FFG
Förderprogramm: bridge 1
Interdisziplinäre Forschungsgruppe "Gesundheit, Mobilität und Globalisierung"
Projektzeitraum: 01.01.2017–31.12.2018
Projektverantwortung (Universität für Weiterbildung Krems): Anna Malek
Fördergeber: Sonstige
Schema Processing in Organizational Culture
Projektzeitraum: 01.09.2013–31.12.2016
Projektverantwortung (Universität für Weiterbildung Krems): Lukas Zenk
Fördergeber: FFG
Förderprogramm: bridge
Verständliches InformAtionsDesign für UnternehmensKommunikationsTechnologie
Projektzeitraum: 15.04.2010–15.06.2013
Projektverantwortung (Universität für Weiterbildung Krems): Kay Mühlmann
Fördergeber: FFG
Förderprogramm: FFG (Bridge)
INNOMAT. Innovativ und barrierefrei Ticket kaufen
Projektzeitraum: 01.04.2010–31.12.2011
Projektverantwortung (Universität für Weiterbildung Krems): Karin Elisabeth Siebenhandl
Fördergeber: FFG
Förderprogramm: ways2go
Innovativer barrierefreier Fahrkartenautomat
Projektzeitraum: 06.10.2008–19.05.2009
Projektverantwortung (Universität für Weiterbildung Krems): Karin Elisabeth Siebenhandl
Fördergeber: FFG
Förderprogramm: ways2go
Publikationen (Auszug Forschungsdatenbank)
Steiner, G.; Scholz, R.; Satalkina, L.; Schreder, G.; Zenk, L. (2023). Transdisciplinary Field Research Training: Vulnerability/resilience assessment of sensitive systems/cases. Broschüre für TISE Lehrprojekt
Zenk, L.; Hynek, N.; Schreder, G. & Bottaro, G. (2022). Toward a system model of improvisation. Thinking Skills and Creativity, 43: 100993
Mayr, E.; Salisu, S.; Filipov, V.A.; Schreder, G.; Leite, R.A.; Miksch, S.; Windhager, F. (2022). Visualizing Biographical Trajectories by Historical Artifacts: A Case Study Based on the Photography Collection of Charles W. Cushman. Proceedings of the 3rd Conference on Biographical Data in a Digital World 2019: 49-56, CEUR
Zenk, L.; Hynek, N.; Krawinkler, S.A.; Peschl, M.F.; Schreder, G. (2021). Supporting innovation processes using material artifacts: Comparing the use of LEGO bricks and moderation cards as boundary objects. Creativity and Innovation Management, online: https://doi.org/10.1111/caim.12459
Schreder, G.; Hynek, N.; Mayr, E. (2021). Isotype - vom Design zum Verstehen. In: Gernot Waldner, Die Konturen der Welt - Geschichte und Gegenwart visueller Bildung nach Otto Neurath: 217, mandelbaum verlag, Wien
Ipser, C; Radinger, G; Brachtl, S; Keser Aschenberger, F; Schreder, G; Hynek, N; Zenk, L. (2021). Experiencing learning spaces in continuing education: the learner’s perspective. European Journal of University Lifelong Learning, Vol 5 No 01: 27-41, Eucen
Ipser, C; Radinger, G; Brachtl, S; Keser Aschenberger, F; Schreder, G; Hynek, N; Zenk, L. (2021). Experiencing learning spaces in continuing education: the learner’s perspective. European Journal of University Lifelong Learning, 5/2021: 27 - 41, Eucen
Hynek, N.; Franczukowska, A.; Rössl, L.; Schreder, G.; Faustmann, A.; Krczal, E.; Skrivanek, I.; Sommer, I.; Zenk, L. (2020). A System Model of Post-Migration Risk Factors Affecting the Mental Health of Unaccompanied Minor Refugees in Austria—A Multi-Step Modeling Process Involving Expert Knowledge from Science and Practice. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(14):5058: doi:10.3390/ijerph17145058
Windhager, F.; Salisu, S.; Leite, R.A.; Filipov, V.; Miksch, S.; Schreder, G.; Mayr, E. (2020). Many Views Are Not Enough: Designing for Synoptic Insights in Cultural Collections. IEEE Computer Graphics & Applications, 40(3), Special Issue on Art and Cultural Heritage: 58-71
Windhager, F.; Federico, P.; Schreder, G.; Glinka, K.; Dörk, M.; Miksch, S.; Mayr, E. (2019). Visualization of Cultural Heritage Collection Data: State of the Art and Future Challenges. IEEE Transactions on Visualization and Computer Graphics, 25(6): 2311-2330
Mayr E.; Salisu, S.; Filipov, V.; Schreder, G.; Leite, R.; Miksch, S.; Windhager F. (2019). Visualizing Biographical Trajectories by Historical Artifacts: A Case Study based on the Photography Collection of Charles W. Cushman. In: Proceedings of the Workshop on Biographical Data in a Digital World 2019: forthcoming, CEUR, Varna, Bulgaria
Windhager, F.; Salisu, S.; Schreder, G.; Mayr E. (2019). Uncertainty of What and for Whom - And Does Anyone Care? Propositions for Cultural Collection Visualization. In: Building Trust: Process & Interpretation. 4th Workshop on Visualization for the Digital Humanities: online, IEEE VIS, Vancouver, CA
Windhager, F.; Schreder, S.; Mayr, E. (2019). On Inconvenient Images: Exploring the Design Space of Engaging Climate Change Visualizations for Public Audiences. In: R. Bujack et al. (eds), Proceedings of the Workshop on Visualization in Environmental Sciences (EnvirVis) 2019: 1-8, Eurographics Association, Porto
Mayr, E.; Windhager, F.; Schreder, G. (2019). Visualisierung zwischen Pluralismus und Fragmentierung: Zur Integration von multiplen Perspektiven auf kulturelle Sammlungen. Sahle, P., DHd 2019 Digital Humanities: multimedial & multimodal. Book of Abstracts: 225-226, DHd, Mainz und Frankfurt am Main
Steiner, G.; Geissler, B.; Schreder, G.; Zenk, L. (2018). Living sustainability, or merely pretending? From explicit self-report measures to implicit cognition. Sustainability Science, 13: pp 1–15
Zenk, L.; Hynek, N.; Schreder, G.; Zenk, A.; Pausits, A. & Steiner, G. (2018). Designing Innovation Courses In Higher Education Using LEGO® SERIOUS PLAY®. International Journal of Management and Applied Research, Vol. 5, No. 4: pp. 245-263
Schreder, G.; Hynek, N.; Windhager, F.; Mayr, E. (2018). Rediscovering Isotype from a Cognitive Perspective. In: P. Chapman et al., Diagrammatic Representation and Inference, LNAI 10871: 458-469, Springer International Publishing, Cham, Switzerland
Windhager, F.; Salisu, S.; Schreder, G.; Mayr, E. (2018). Orchestrating Overviews: A Synoptic Approach to the Visualization of Cultural Collections. Remaking Collections. Special Issue of the Open Library of the Humanities (OLH), Volume 4, Issue 2: 1-39
Mayr, E.; Schreder, G.; Windhager, F. (2018). Digital HUMANities - Eine benutzerzentrierte Perspektive. Digital Humanities im deutschsprachigen Raum (DHd) 2018, Köln
Windhager, F.; Glinka, K.; Mayr, E.; Schreder, G.; Dörk, M. (2018). Zur Weiterentwicklung des “cognition support”: Sammlungsvisualisierungen als Austragungsort kritisch-kulturwissenschaftlicher Forschung. Kritik der Digitalen Vernunft. Digital Humanities im deutschsprachigen Raum (DHd) 2018, Köln
Vorträge (Auszug Forschungsdatenbank)
Relationship between nature and people in the Alpine region – the case of monoculture overforestation in the Nature Park Ötscher-Tormäue
2nd Global Transdisciplinarity Conference, 27.06.2024
(Digital) entrepreneurship and innovation for sustainability: The role of empowerment
International Conference „Digital transformations in education and business“, 30.05.2022
Alpine Research Lab on Climate Change and Biodiversity
1st Global Transdisciplinarity Conference, 27.09.2021
ISOTYPE – vom Design zum Verstehen
Impuls & Diskurs Wirtschaftsmuseum Wien, 27.10.2020
Visualisierung zwischen Pluralismus und Fragmentierung: Zur Integration von multiplen Perspektiven auf kulturelle Sammlungen
Jahrestagung Digital Humanities im deutschsprachigen Raum (DHd) 2019, 28.04.2019
Quo vadis, Isotype?
information+, Potsdam, Deutschland, 20.10.2018
Rediscovering Isotype from a Cognitive Perspective
Diagrams 2018, 19.06.2018
Zur Weiterentwicklung des “cognition support”: Sammlungsvisualisierungen als Austragungsort kritisch-kulturwissenschaftlicher Forschung
Kritik der Digitalen Vernunft. Digital Humanities im deutschsprachigen Raum (DHd) 2018, Köln, 28.02.2018
Digital HUMANities - Eine benutzerzentrierte Perspektive
Kritik der Digitalen Vernunft. Digital Humanities im deutschsprachigen Raum (DHd) 2018, Köln, Deutschland, 27.02.2018
A Review of Information Visualization Approaches and Interfaces to Digital Cultural Heritage Collections
9th Forum Media Technology 2016, 24.11.2016
Looking at the Representations in our Mind: Measuring Mental Models of Information Visualizations
BELIV '16: Sixth Workshop on Beyond Time and Errors on Novel Evaluation Methods for Visualization, 24.10.2016
Visualization of Cultural Heritage Data for Casual Users
IEEE VIS Workshop on Visualization for the Digital Humanities, Baltimore, MD., 24.10.2016
Designing innovative networking events. From cognitive to social networks
COINS16 - Designing networks for innovation and improvisation, 09.06.2016
Supporting Cognition in the Face of Political Data and Discourse: A Mental Models Perspective on Designing Information Visualization Systems
CeDEM16. International Conference for E-Democracy and Open Government 2016, 19.05.2016
Towards Integrated Mental Models of Cultural Heritage Data
Cultural heritage and economic performance of the Amber Road today - Amber Road Conference 2016, 22.03.2016
Big Babylonian Pictures Kohärenztechniken zur konsistenten Vernetzung von Visualisierungen zu mentalen Modellen
DHd 2016 - Modellierung - Vernetzung – Visualisierung: Die Digital Humanities als fächerübergreifendes Forschungsparadigma, Leipzig, 10.03.2016
Drawing Things Together: Supporting Information Visualizations Coherence across Multiple Views
IEEE Vis 2015, Chicago, IL, 28.10.2015
Should we Dream the Impossible Dream of Reproducibility in Visual Analytics Evaluation?
EuroViz 2015, EuroRV3 Workshop, 25.06.2015
Do you feel dirty? Unbewusste Einstellungen zum Networking
Wissensmanagement-Tage Krems, 22.04.2015
Help Yourself! On the User-Centered Design of Self-Service Systems
IEEE 2014 International Professional Communication Conference, 15.10.2014